zondag 22 december 2013

MIJN ORIPEN UITDAGING # 5: HARTHAM FLOWERING II


ORI PEN UITDAGING  # 5: “HARTHAM FLOWERING II”

Hartham Flowering II is genoemd naar de plaats waar ik hem heb ontworpen. Hartham Park is een landgoed in Engeland; ik was daar op vakantie. Vanuit het raam keek je uit op het park. Geïnspireerd door de prachtige bloemen is deze bloemenkrans ontstaan.

HF II is een van de weinige modulars waarvoor ik theezakjes heb gebruikt. Er waren toentertijd zelfs vellen met nep theezakjes verkrijgbaar, o.a. met kerstplaatjes. Daarvan heb ik deze HF II gevouwen. Als je heel goed kijkt, zie je engelenkopjes met een trompet. Het brengt ons meteen in de kerstsfeer, heel toepasselijk voor de decembermaand!

  

   Hartham Flowering II voorkant                  Hartham Flowering II achterkant

Als je een mandala, ster of krans vouwt van theezakjes, zorg je dat in elk segment hetzelfde detail van het plaatje zichtbaar is. Daardoor kwam ik op het idee voor deze uitdaging.
1.  Zoek een patroontje dat past bij de kerst. Of verzin er zelf een.
2. Teken dat patroontje zó dat het in elke punt hetzelfde is
3.  HF II is een krans, dus er is een lege ruimte in het midden. Teken daarin iets dat betrekking heeft op de kerst. Je kunt er ook een kerstwens of gedichtje in schrijven.
Ik heb twee setjes sjablonen gemaakt van de voor- en de achterkant. De eerste set heeft alle lijnen die er in het model zitten en is dus nogal gedetailleerd. De tweede is wat vereenvoudigd. Je kunt kiezen welke je wilt gebruiken. Maak in ieder geval één voorkant volgens de opdracht.

 Veel succes ermee!!!
Origami ontwerp Hartham Flowering II: José Meeusen, 4-8-1996
Diagrammen: Vicente Palacios, 18-9-1996
Bewerking tot sjablonen: José Meeusen, 27-11-2013



Hartham Flowering II - A voorkant



Hartham Flowering II - A achterkant



Hartham Flowering II - B voorkant



Hartham Flowering II - B achterkant




   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten